Το προτεινόμενο νομοσχέδιο για το φόρο κατανάλωσης και τα τέλη κυκλοφορίας τόσο το αρχικό όσο και το αναθεωρημένο, παρουσιάζει σε κάποια σημεία του πολυπλοκότητα. Αυτό στην ουσία μπορεί να εξυπηρετήσει σκοπιμότητες και να εισαγάγει επιλεκτικά ευνοϊκή μεταχείριση.
Για την ΕΔΕΚ στο σχετικό νομοσχέδιο πρέπει να συμπεριληφθούν όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα (δηλ. δίκυκλα, τρίκυκλα, σαλούν, εμπορικά) και όχι μόνο τα αυτοκίνητα.
Ο φόρος κατανάλωσης δεν πρέπει να καταργηθεί. Η κατάργησή-του θα ευνοήσει τις πωλήσεις μεγάλου κυβισμού και, κατά συνέπεια, ρυπογόνων αυτοκινήτων.
Ο καθορισμός των τελών κυκλοφορίας και του φόρου κατανάλωσης πρέπει να είναι για όλα τα πιο πάνω οχήματα ενιαίος, για να είναι δίκαιος και να καθορίζονται με απλό τρόπο στη βάση σταθερής παραμέτρου που είναι η εκπομπή ρύπων και μόνο αυτή. Της ίδιας μεταχείρισης θα τυγχάνουν τόσο τα καινούργια όσο και μεταχειρισμένα εισαγόμενα οχήματα ανεξαρτήτου ηλικίας.
Το πιο πάνω σύστημα να είναι διαχρονικό και ανεξάρτητα με τις αλλαγές που θα προκύψουν στο μέλλον αναφορικά με το ευρωπαϊκό σύστημα μέτρησης ρύπων, αυτό να μην αλλάζει και να μην χρήζει ανάγκης για αναπροσαρμογή.
Αρχές καθορισμού των τελών κυκλοφορίας και του φόρου κατανάλωσης πρέπει να είναι:
Πίνακας καθορισμού Τελών Κυκλοφορίας (Τ.Κ.) και Φόρου Κατανάλωσης (Φ.Κ.)
Εκπομπή ρύπων gr/Km
| Τ.Κ. (ευρώ) | Φ.Κ. (ευρώ)* |
<150 | 0.5 | 0 |
151-180 | 5.0 | 50 |
181-200 | 10.0 | 200 |
>200 | 15.0 | 400 |
* για τα πετρελαιοκίνητα πρόσθετη επιβάρυνση 10%
Στην περίπτωση αυτοκινήτων που ήδη κυκλοφορούν, εάν με το νέο τρόπο καθορισμού των Τ.Κ. στα νέα οχήματα που θα εγγραφούν (καινούργια ή μεταχειρισμένα) θα είναι μεγαλύτερα, αυτά να μειωθούν σύμφωνα με τις νέες τιμές. Εάν είναι μικρότερα να παραμείνουν ως έχουν.
Γραφείο Τύπου
Λευκωσία, 21 Φεβρουαρίου 2019