Εκπαίδευση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ, ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ, ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η παιδεία κατέχει μια περίοπτη θέση στις προτεραιότητες της ΕΔΕΚ, καθώς αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για τη διαμόρφωση πολιτών με εθνική και κοινωνική συνείδηση.

Η εκπαίδευση, ως ο κύριος φορέας της παιδείας, οφείλει να υπηρετεί την κοινωνία, την πατρίδα και την οικονομία μέσω της αγοράς εργασίας.

Δυστυχώς, η άνθηση της παραπαιδείας έχει μετατρέψει την εκπαίδευση σε είδος πολυτελείας. Η φροντιστηριακή κουλτούρα έχει προκαλέσει:

  • δυσβάστακτο οικονομικό κόστος στις οικογένειες
  • ψυχολογική και πνευματική πίεση στα παιδιά
  • απώλεια ελεύθερου χρόνου
  • πρόσθετο άγχος στους γονείς

Η ΕΔΕΚ προτείνει να ξεκινήσει σε θεσμικό επίπεδο μια σοβαρή συζήτηση για σταδιακή και ριζική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που τοποθετεί τον μαθητή, τον εκπαιδευτικό και τον γονιό στο επίκεντρο.


Σταδιακή επέκταση ενός ενιαίου, ενοποιημένου σχολικού θεσμού, με ωράριο που ξεκινά το πρωί και ολοκληρώνεται το απόγευμα.

Η σχολική ημέρα θα περιλαμβάνει:

  • διδασκαλία της ύλης του Υπουργείου Παιδείας
  • ενισχυτική διδασκαλία (εν είδει φροντιστηρίου)
  • φαγητό, ξεκούραση, μελέτη κατ’ οίκον
  • δραστηριότητες αθλητισμού, γλωσσών, πολιτισμού, τεχνών και κοινωνικών δεξιοτήτων

Στόχος: ένα σχολείο που καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες μαθητών και οικογενειών.


Εκπαίδευση χωρίς Αποκλεισμούς – Ενσωμάτωση Ατόμων με Αναπηρίες

Η ΕΔΕΚ προτείνει:

  • εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας για την ειδική εκπαίδευση
  • πλήρη ενσωμάτωση παιδιών με αναπηρίες στις τάξεις των συνομηλίκων τους
  • εξατομικευμένη στήριξη και παράλληλη διδασκαλία

Η εκπαίδευση δεν πρέπει να αναπαράγει στερεότυπα. Κάθε παιδί δικαιούται να συμμετέχει, να μαθαίνει, να δημιουργεί και να νιώθει ότι ανήκει στην σχολική κοινότητα.

Εφαρμογή της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, που έχει κυρωθεί αλλά δεν βρίσκεται σε πλήρη ισχύ.


Εκπαίδευση Νέας Κατεύθυνσης

Οι προκλήσεις της σύγχρονης εποχής απαιτούν τομές και σύγχρονο προσανατολισμό.

Η ΕΔΕΚ εισηγείται την ένταξη στην εκπαίδευση:

  • αυτόνομης μάθησης και ψηφιακής εγγραμματοσύνης
  • εκπαίδευσης STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics)
  • σωστής χρήσης της Τεχνητής Νοημοσύνης και του διαδικτύου

Με ειδικές ενότητες που προάγουν:

  • κριτική σκέψη και δημιουργικότητα
  • σεβασμό, αλληλεγγύη και αποδοχή της διαφορετικότητας
  • σύνδεση θεωρίας και πράξης σε όλες τις βαθμίδες


Εκσυγχρονισμός και Αυτονόμηση Σχολικών Μονάδων

Η ΕΔΕΚ προτείνει:

  • αυτονόμηση σχολείων με ουσιαστικό ρόλο των εκπαιδευτικών και των γονιών
  • αναβάθμιση των Σχολικών Εφορειών σε πραγματικούς θεσμούς εποπτείας και στήριξης
  •  αναβάθμιση υλικοτεχνικών υποδομών για σύγχρονο, ασφαλές και φιλικό μαθησιακό περιβάλλον


Ψυχική Υγεία και Σχολική Κοινότητα

Η ΕΔΕΚ εισηγείται τη μόνιμη τοποθέτηση ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών σε κάθε σχολική μονάδα.

Στόχος: αντιμετώπιση των ψυχοκοινωνικών προκλήσεων της σύγχρονης εποχής, ενίσχυση της σχολικής κοινότητας και υποστήριξη μαθητών, οικογενειών και εκπαιδευτικών.


Αναβάθμιση Τεχνικής & Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

 

Η απουσία ισχυρής τεχνικής εκπαίδευσης έχει δημιουργήσει ανισορροπία: υπερπαραγωγή πανεπιστημιακών αποφοίτων και έλλειψη τεχνιτών.

Νέα στρατηγική ΕΔΕΚ:

1. Έξυπνη σύνδεση σχολείων με την αγορά εργασίας

  • δημιουργία Τεχνικών Κέντρων Καινοτομίας
  • σύστημα μαθητείας τύπου dual training (Γερμανία–Αυστρία)
  • Συμβούλια Σύνδεσης ανά σχολή
  • ετήσια πρόβλεψη αναγκών αγοράς

2. Επαγγελματικά σχολεία με πιστοποιημένα προσόντα
Νέες ειδικότητες:

  • τεχνικοί ΑΠΕ
  • τεχνικοί συστημάτων αυτοματισμού
  • ειδικοί αγροτεχνολογίας
  • τεχνικοί ψηφιακής παραγωγής (3D printing, robotics)

3. Κίνητρα για νέους στα τεχνικά επαγγέλματα

  • υποτροφίες
  • επιδότηση εργοδότη
  • φορολογικά κίνητρα
  • εκστρατείες αναβάθμισης της κοινωνικής εικόνας των τεχνικών επαγγελμάτων
  • διαδρομές εξέλιξης και συνέχιση σπουδών

4. Ψηφιακός και Πράσινος Προσανατολισμός

  • ενεργειακή αναβάθμιση κτηρίων
  • ηλεκτροκίνηση
  • έξυπνη γεωργία
  • πράσινες τεχνικές λύσεις


Πολιτισμός

Η ΕΔΕΚ θεωρεί τον πολιτισμό αναπόσπαστο κομμάτι της παιδείας και προτείνει:

  • ενίσχυση Προγράμματος «Πολιτισμός»
  • στήριξη λαϊκής παράδοσης
  • προώθηση ισότητας φύλων και συμμετοχής όλων
  • ανάπτυξη δημιουργικής οικονομίας
  • στήριξη ανθρώπων γραμμάτων και τεχνών


Ειδικό Κεφάλαιο – Ορεινές και Απομονωμένες Κοινότητες

Τα παιδιά σε ορεινές κοινότητες αντιμετωπίζουν σοβαρές δυσκολίες λόγω ελλείψεων σε υποδομές.

Προτάσεις ΕΔΕΚ:

  • αναβάθμιση προγραμμάτων ολοήμερων σχολείων για να λειτουργούν και ως αναγνωστήρια/χώροι ενισχυτικής διδασκαλίας
  • δημιουργία θέσεων εργασίας για άνεργους εκπαιδευτικούς στις κοινότητες
  • αναβάθμιση γηπέδων με πλαστικό γρασίδι και κλειστών αιθουσών με σύγχρονο εξοπλισμό
  • χρήση σχολικών εγκαταστάσεων ως χώρους σεμιναρίων για εκπαίδευση κατοίκων (Υπ. Γεωργίας, Υφυπ. Τουρισμού, προγράμματα δια βίου μάθησης)


ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Η ΕΔΕΚ στοχεύει στη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού συστήματος που προσφέρει παιδεία ελεύθερη, δίκαιη και σύγχρονη· που δεν εξουθενώνει, δεν αποκλείει και δεν διαχωρίζει· που ενώνει σχολείο και κοινωνία και διαμορφώνει ολοκληρωμένους πολίτες με αξίες, κρίση και ανθρωπιά.