Μέσα ή έξω από το κουτί
Κυριακή 11.11.2018
Κυριακή 11.11.2018, από Μαρίνος Σιζόπουλος
Μαρίνος Σιζόπουλος
Πρόεδρος Κ.Σ. ΕΔΕΚ

Παρατηρώ με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις δήθεν αντιδράσεις απέναντι στην πρόταση του Προέδρου της Δημοκρατίας για αποκεντρωμένη ομοσπονδία οι οποίες προέρχονται από όλους αυτούς που υποστήριζαν και επικροτούσαν τους μέχρι πρότινος χειρισμούς του Νίκου Αναστασιάδη. Το ενδιαφέρον εστιάζεται στην απόφασή τους να αντιδράσουν απέναντι σε μια πρόταση η οποία καθόλου δεν απομακρύνεται από την ουσία προσέγγισης του κυπριακού προβλήματος που υπήρχε εδώ και τέσσερις δεκαετίες.

Αυτό επιβεβαιώνεται από το ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν συζητά ούτε προτείνει αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας του κράτους. Αντίθετα, αυτό που εισηγείται είναι η μεταφορά κάποιων περιφερειακών αρμοδιοτήτων από την κεντρική κυβέρνηση στις συνιστώσες πολιτείες. Αυτό όχι μόνο δεν διαφοροποιεί το σύστημα που μας δόθηκε το 2004 στο διχοτομικό Σχέδιο Ανάν (το οποίο απέρριψε ο λαός) αλλά ούτε και απομακρύνεται από την αποτυχημένη Πενταμερή Διάσκεψη στο Κρανς Μοντανά. Συνεπώς, όλοι αυτοί που είναι οπαδοί της ΔΔΟ αλλά απέρριψαν το Σχέδιο Ανάν και αίφνης το τελευταίο χρονικό διάστημα επικρίνουν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για την πρόταση και τους χειρισμούς του, επιβάλλεται να μας εξηγήσουν σε τι διαφέρουν οι σημερινές συγκλίσεις και προτάσεις του Νίκου Αναστασιάδη από εκείνες που περιλαμβάνονταν στο Σχέδιο Ανάν.

Για την ΕΔΕΚ η πρόταση του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι στην καλύτερη περίπτωση μορφή συνομοσπονδίας στο πλαίσιο της οποίας δεν αναιρούνται όλες εκείνες οι πρόνοιες που νομιμοποιούν τη διχοτόμηση και θέτουν τις βάσεις είτε για απόσχιση και στο τέλος δημιουργία δύο κρατών, είτε για δημιουργία συνθηκών συνολικής προσάρτησης της Κύπρου στην τουρκική επικράτεια. Με άλλα λόγια η πρόταση Αναστασιάδη δεν μας απομακρύνει από όλες αυτές τις πρόνοιες που τα τελευταία δέκα χρόνια υποστήριζαν και υποστηρίζουν οι ηγεσίες ΔΗΣΥ και ΑΚΕΛ. Τέτοιες πρόνοιες είναι:

1. Ο γεωγραφικός διαχωρισμός του λαού σε εθνοτική βάση

2. Η εγγυημένη πλειοψηφία πληθυσμού και εδάφους

3. Η νομιμοποίηση των εποίκων

4. Η μη εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κεκτημένου σε ολόκληρη την κυπριακή επικράτεια

5. Η μη αποκατάσταση σε συνθήκες ισονομίας των πολιτικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων όλων των πολιτών ανεξαρτήτως θρησκευτικής ή εθνοτικής προέλευσης

6. Η μη αναίρεση της θετικής ψήφου (βέτο) στη λήψη των αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου, η εκ περιτροπής προεδρία, η αριθμητική εξίσωση, η μορφή σύνθεσης και η μορφή λήψης αποφάσεων του Ανωτάτου Δικαστηρίου καθώς και ο τρόπος λήψης των αποφάσεων (με ξεχωριστή πλειοψηφία) στη Γερουσία.

Είναι ξεκάθαρο πως η λειτουργικότητα και η βιωσιμότητα της λύσης δεν εξασφαλίζεται με προτάσεις που είτε διαχωρίζουν το λαού είτε επιτρέπουν στην Τουρκία να υλοποιήσει τα επεκτατικά της σχέδια. Η λειτουργικότητα και η βιωσιμότητα προκύπτει μόνο εάν οι πρόνοιες και η βάση της λύσης οικοδομούνται στο πλαίσιο όσων εμπερικλείονται στο ευρωπαϊκό κεκτημένο και στην παγκόσμια διακήρυξη πολιτικών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Οποιαδήποτε παρέκκλιση από αυτά είναι καταδικασμένη να οδηγήσει σε αποτυχία.

Η επανάληψη της ίδιας διαδικασίας στη βάση του ίδιου πλαισίου λύσης, ουσιαστικά δεν πρόκειται να αλλοιώσει την ήδη αρνητική κατάσταση και δεν πρόκειται να κάμψη την τουρκική αδιαλλαξία. Αντίθετα θα καταλήξει στο ίδιο αρνητικό αποτέλεσμα, αλλά με κίνδυνο η τουρκική πλευρά να αποκομίσει πρόσθετα πολιτικά οφέλη σε βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Όσοι επιθυμούν συνέχιση της Κυπριακής Δημοκρατίας και δημιουργία ενός αληθινά ευρωπαϊκού, σύγχρονου, λειτουργικού και δημοκρατικού κράτους, θα πρέπει να ξεκινήσουν να σκέφτονται «έξω από το κουτί» που μας έχει επιβάλει η Τουρκία και «μέσα στο κουτί» που μας καθορίζουν τα ψηφίσματα και οι αποφάσεις του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Θυμίζω πως τα ψηφίσματα αναφέρονται σε αποχώρηση του συνόλου των κατοχικών στρατευμάτων, επαναπατρισμού των εποίκων, επιστροφή όλων των προσφύγων (Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων) σε συνθήκες ασφάλειας, απόδοση της πόλης της Αμμοχώστου κατά προτεραιότητα και σύγκληση Διεθνούς Διάσκεψης για το κυπριακό. Στοιχεία δηλαδή τα οποία δεν υπάρχουν στην πρόταση Αναστασιάδη, απουσιάζουν από την φαινομενική αντίδραση των μέχρι πρότινος συνοδοιπόρων του και καταστρατηγούνται από όσα περιλαμβάνονται στο πλαίσιο Γκουτέτρες.

Blog